Zoekmachineoptimalisatie - SEO
Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.Hoe optimaliseren
In het algemeen geldt dat zoekmachineoptimalisatie een drietal analysegebieden beslaat:
- Optimalisatie van OnPage - / OnSite factoren (de structuur, inhoud en techniek op een website)
- Maximalisatie van externe backlinks (ook wel link building genoemd)
- Trefwoordanalyse (het ontdekken van interessante trefwoorden, het bepalen van het zoekvolume op die trefwoorden en het analyseren van de hoeveelheid, kwaliteit en autoriteit van concurrerende pagina's voor die trefwoorden).
Over het algemeen kun je zeggen dat de beste optimalisatie voor een website het leveren van kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde "content") is in combinatie met een gedegen structuur. Zoekmachines gaan namelijk op zoek naar de beste inhoud voor de gebruikers van de zoekmachine, en een goede inhoud is daarom een noodzaak. Vaak wordt er rekening gehouden met keyword dichtheid, de title tag en het juiste gebruik van headers. Door juiste (X)HTML te gebruiken wordt er gewicht toegekend aan tekst. Zo weegt tekst tussen <h1> tags binnen websites zwaarder dan tekst tussen paragraph - <p> - tags.
Veel bedrijven geven soms veel geld uit aan reclame, maar besteden te weinig werk aan de inhoud van hun website. Wie goed gevonden wil worden op bepaalde producten zal in de eerste plaats er zo veel mogelijk over moeten vertellen en ervoor zorgen dat deze informatie goed geïndexeerd kan worden.
Enkele OnPage White hat SEO-mogelijkheden
- Gebruik van trefwoorden in de url en domeinnaam
- Gebruik van trefwoorden in de titel van een pagina (iedere unieke pagina een eigen unieke titel)
- Gebruik van trefwoorden in heading tags (<h1> , <h2> , <h3>)
- Gebruik van trefwoorden in de paginanaam van een URL
- Geen dynamic page parameters in een URL
- Beperkte paddiepte in een URL, bij voorkeur via maximaal 3 mappen
- Gebruik van trefwoorden in de "ALT"-tag van afbeeldingen
- Gebruik van trefwoorden in de body text van een pagina
- Gebruik van trefwoorden in de ankerteksten van (interne) hyperlinks
- Gebruik van een sitemap